"False"
printicon
Huvudmenyn dold.

Arkivsamlingar

I våra arkivsamlingar kan du hitta exempelvis handskrifter och personarkiv. Vi ger stöd till forskare och studenter som behöver arkivmaterial till sin forskning. En annan del av vår service är att digitisera arkivhandlingar och tryckt material för att det ska bli enklare för dig att använda. Du är alltid välkommen att besöka oss i våra lokaler på plan 3 i biblioteket.

Handskrifter och personarkiv

I våra personarkiv finns en mängd originaldokument efter kulturpersoner med norrländsk koppling.

Digitiserat material

Här kan du söka i våra digitala samlingar, biblioteket har digitiserat olika typer av material.

Historiska kartor

Här hittar du information om bibliotekets historiska kartor.

Publikationer

Skriftserier som presenterar forskning baserat på arkivstudier eller material ur våra specialsamlingar.

Mikrofiche

Mikrofiche är arkivmaterial som har sparats som filmnegativ genom att det har fotograferats och förminskats.

Avskrifter

Avskriftssamlingen är en samling bestående av kopior ur andra arkiv.

Projektarkiv

Projektarkivet innehåller handlingar från avslutade forskningsprojekt vid universitetet.